• Home
    • Blog
  • Portret, groep en huwelijk
    • Trouwreportages
  • Product- en reclamefotografie
  • KRANTEN EN EVENEMENTEN
    • CITROËN DS NAJAARSEVENEMENT
    • RADAVIQUE, VOICE OVER XXL en THE JACK
    • SHOEBY FASHION HOOFDDORP
  • Contact
  • Beeldende kunst
  Foto Hoekstra

Welkom op de blog pagina van Foto Hoekstra

home

TRENDS IN DE FOTOGRAFIE:

20/2/2013

1 Reactie

 
20-02-2013



Ik heb lang nagedacht over dit blog en getwijfeld of ik hem wel zou plaatsen.
Want als je “kritiek” levert op een groep, zijn er altijd mensen die het als een
persoonlijke aanval zien. Maar jullie zien het, hij heeft het gehaald.

Een trend die zich samen met de opkomst van de digitale fotografie presenteerde is het
maken van heel veel foto’s tijdens een portret “shoot” en de geportretteerde dan een dvd
vol met alle foto’s mee geven.

De dochter van een zakelijke relatie van me heeft een aantal weken geleden ook zo’n “shoot” 
laten doen, dat wilde ze ook eens een keer meemaken. Ze krijgt na een paar dagen een dvd 
in de brievenbus met daarop maar liefst 80 foto’s van 4 verschillende poses.

Na een aantal uren uitzoeken en keuzes maken, en op mijn advies gewoon schrappen waar
ze niet helemaal tevreden over was, is er een selectie overgebleven van maar liefst 8 foto’s 
waarvan 2 matig, 4 goed en 2 echt wel naar haar zin.

Dan volgt nu dus het volgende obstakel, er moet nog wel een foto afgedrukt worden, want er 
moet wel wat in een lijst aan de wand komen, hoe en waar gaan we dat nu weer doen, bij de 
kruidenier, de drogist? En dan moet je maar hopen dat de foto wel goed word afgedrukt.
In dit geval werd de klant dus opgezadeld met wat eigenlijk het werk van de fotograaf is.

VROEGER:

“Vroeger”, dan heb ik het over slechts 10/12 jaar geleden  ging er een film van 12 opnames
in de Hasselblad en daar werden 2 en soms als het lekker ging 3 poses op gefotografeerd 
en dat resulteerde meestal in 4 à 5 en soms nog wel meer goede foto’s. Van die foto’s werd 
degene die uitgekozen werd ook netjes geretoucheerd en kant en klaar, vaak in een mooie 
lijst, en soms ook nog met een mooi bijpassend passe-partout afgeleverd.

Let wel, ik doe er ook een beetje aan mee, ik maak ook veel meer foto’s dan “vroeger”.
Maar ik vind wel dat de fotograaf ook zijn vakmanschap en klantvriendelijkheid moet
tonen door bijvoorbeeld de foto’s waar de klant niet tevreden over zal zijn bij voorbaat
reeds verwijderen, daarnaast ook een goede service verlenen zoals het (laten)afdrukken
en eventueel inlijsten van de foto’s indien de klant daar prijs op stelt.

Collega's en klanten, ik nodig jullie beiden van harte uit hierop te reageren.
1 Reactie
Henk Visser
20/2/2013 13:14:11

Hoi Barend, dit is natuurlijk niet alleen bij portretfotografie, ook bij huwelijksreportages zie je dit steeds vaker, vroeger deed je alles op 5 of 6 films en nu worden er honderden foto's gemaakt en vaak ook afgeleverd op een dvd. De klant kan dan zelf een album maken maar jou naam wordt er bij genoemd als fotograaf en bij sommige albums is dit geen reclame. Aan de andere kant kost het tegenwwordig natuurlijk geen cent extra of je 12 of 100 foto's maakt. Maar ik denk dat je als fotograaf altijd zelf een selectie moet maken van de beste foto's en niet alles zomaar op een dvd moet afleveren. En het liefst natuurlijk een mooie afdruk of bij reportages verwerkt in een luxe album.

Antwoord



Laat een antwoord achter.

    AUTHOR

    Ik ben Barend Hoekstra een fotograaf uit de kop van Noord-Holland  met 30 jaar ervaring in het vak. Met deze blogs wil ik soms wat kennis delen en soms ook een discussie uitlokken, Ik zal proberen hier wekelijks een stukje tekst neer te zetten.

    Archives

    Juli 2013
    Februari 2013

    Categories

    Alles

    RSS-feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.