20-02-2013
Ik heb lang nagedacht over dit blog en getwijfeld of ik hem wel zou plaatsen.
Want als je “kritiek” levert op een groep, zijn er altijd mensen die het als een
persoonlijke aanval zien. Maar jullie zien het, hij heeft het gehaald.
Een trend die zich samen met de opkomst van de digitale fotografie presenteerde is het
maken van heel veel foto’s tijdens een portret “shoot” en de geportretteerde dan een dvd
vol met alle foto’s mee geven.
De dochter van een zakelijke relatie van me heeft een aantal weken geleden ook zo’n “shoot”
laten doen, dat wilde ze ook eens een keer meemaken. Ze krijgt na een paar dagen een dvd
in de brievenbus met daarop maar liefst 80 foto’s van 4 verschillende poses.
Na een aantal uren uitzoeken en keuzes maken, en op mijn advies gewoon schrappen waar
ze niet helemaal tevreden over was, is er een selectie overgebleven van maar liefst 8 foto’s
waarvan 2 matig, 4 goed en 2 echt wel naar haar zin.
Dan volgt nu dus het volgende obstakel, er moet nog wel een foto afgedrukt worden, want er
moet wel wat in een lijst aan de wand komen, hoe en waar gaan we dat nu weer doen, bij de
kruidenier, de drogist? En dan moet je maar hopen dat de foto wel goed word afgedrukt.
In dit geval werd de klant dus opgezadeld met wat eigenlijk het werk van de fotograaf is.
VROEGER:
“Vroeger”, dan heb ik het over slechts 10/12 jaar geleden ging er een film van 12 opnames
in de Hasselblad en daar werden 2 en soms als het lekker ging 3 poses op gefotografeerd
en dat resulteerde meestal in 4 à 5 en soms nog wel meer goede foto’s. Van die foto’s werd
degene die uitgekozen werd ook netjes geretoucheerd en kant en klaar, vaak in een mooie
lijst, en soms ook nog met een mooi bijpassend passe-partout afgeleverd.
Let wel, ik doe er ook een beetje aan mee, ik maak ook veel meer foto’s dan “vroeger”.
Maar ik vind wel dat de fotograaf ook zijn vakmanschap en klantvriendelijkheid moet
tonen door bijvoorbeeld de foto’s waar de klant niet tevreden over zal zijn bij voorbaat
reeds verwijderen, daarnaast ook een goede service verlenen zoals het (laten)afdrukken
en eventueel inlijsten van de foto’s indien de klant daar prijs op stelt.
Collega's en klanten, ik nodig jullie beiden van harte uit hierop te reageren.
Ik heb lang nagedacht over dit blog en getwijfeld of ik hem wel zou plaatsen.
Want als je “kritiek” levert op een groep, zijn er altijd mensen die het als een
persoonlijke aanval zien. Maar jullie zien het, hij heeft het gehaald.
Een trend die zich samen met de opkomst van de digitale fotografie presenteerde is het
maken van heel veel foto’s tijdens een portret “shoot” en de geportretteerde dan een dvd
vol met alle foto’s mee geven.
De dochter van een zakelijke relatie van me heeft een aantal weken geleden ook zo’n “shoot”
laten doen, dat wilde ze ook eens een keer meemaken. Ze krijgt na een paar dagen een dvd
in de brievenbus met daarop maar liefst 80 foto’s van 4 verschillende poses.
Na een aantal uren uitzoeken en keuzes maken, en op mijn advies gewoon schrappen waar
ze niet helemaal tevreden over was, is er een selectie overgebleven van maar liefst 8 foto’s
waarvan 2 matig, 4 goed en 2 echt wel naar haar zin.
Dan volgt nu dus het volgende obstakel, er moet nog wel een foto afgedrukt worden, want er
moet wel wat in een lijst aan de wand komen, hoe en waar gaan we dat nu weer doen, bij de
kruidenier, de drogist? En dan moet je maar hopen dat de foto wel goed word afgedrukt.
In dit geval werd de klant dus opgezadeld met wat eigenlijk het werk van de fotograaf is.
VROEGER:
“Vroeger”, dan heb ik het over slechts 10/12 jaar geleden ging er een film van 12 opnames
in de Hasselblad en daar werden 2 en soms als het lekker ging 3 poses op gefotografeerd
en dat resulteerde meestal in 4 à 5 en soms nog wel meer goede foto’s. Van die foto’s werd
degene die uitgekozen werd ook netjes geretoucheerd en kant en klaar, vaak in een mooie
lijst, en soms ook nog met een mooi bijpassend passe-partout afgeleverd.
Let wel, ik doe er ook een beetje aan mee, ik maak ook veel meer foto’s dan “vroeger”.
Maar ik vind wel dat de fotograaf ook zijn vakmanschap en klantvriendelijkheid moet
tonen door bijvoorbeeld de foto’s waar de klant niet tevreden over zal zijn bij voorbaat
reeds verwijderen, daarnaast ook een goede service verlenen zoals het (laten)afdrukken
en eventueel inlijsten van de foto’s indien de klant daar prijs op stelt.
Collega's en klanten, ik nodig jullie beiden van harte uit hierop te reageren.